Menu

De Mini-Onderneming

In het onderwijsproject de mini-onderneming VMBO-MBO werken vmbo-leerlingen samen met mbo-studenten van Scalda.

Een mini-onderneming bestaat uit vmbo-managers en een mbo-directeur. Samen zetten ze op een korte termijn een product of dienst op de markt zetten. De verschillende mini-ondernemingen concurreren met elkaar en presenteren op een jury-avond hun bedrijf en hun prestaties neer.

De ondernemers leren hoe ze een concreet product of een concrete dienst in de markt kunnen zetten aan de hand van een verkoopstrategie. De theorie van marketing, communicatie en financiële bedrijfsvoering wordt in de werkelijkheid toegepast.

Het berekenen van bijvoorbeeld kostprijs en bedrijfsresultaat, promotie maken, marktonderzoek doen, het zijn onderdelen die in het project aan bod komen. Ook de verkoop en financiële afhandeling van zaken vormt de basis van het onderwijsproject.

300_begin3.jpg

Solliciteren

400_2010_marktverkoop.jpg

Marktverkoop

 

Meerwaarde

Samenwerken en leren plannen en organiseren zijn universele competenties die in elke opleiding en in elk beroep terugkomen. Tijdens dit project worden deze competenties op de proef gesteld.

Daarnaast bevordert het project het klantgericht denken, iets wat in elk beroep het verschil kan maken tussen een goede beroepsbeoefenaar en een nog betere. Door het netwerk van bedrijven dat aan het project meewerkt, krijgen de mbo-studenten alvast de kans om zich te profileren.

 500_2011_eindpresentatie.jpg

Eindpresentatie